-
08.02.2021
-
Phonolog
-
read
PHL028 Vom Design des Sounds
Ja, ja, wir haben wieder ewig gebraucht. Was sollen wir sagen. Sorry, aber damit müssen wir alle nunmal leben (dennoch danke an alle die dennoch den Weg zu uns finden und zuhören!). Merkwürdige Episode, die wir da abgeliefert haben, aber so ist das manchmal. Wir starten mit einer App die wir nicht wirklich verstanden haben (Disclaimer - die Episode haben wir schon vor einigen Wochen Zeit aufgezeichnet) und versuchen uns dann dem Thema Sound Design zu nähern. Zum Glück hat Bony da einiges zu erzä
-
16.04.2020
-
Phonolog
-
read
PHL027 Was lange währt wird endlich … lang
Während wir zwischen den letzten beiden Episoden relativ wenig Zeit hatten, ist die Zeit zu dieser Episode SEHR lang gewesen. 10 Monate später sieht die Welt auch ein wenig anders aus und wir widmen uns ein paar kleinen Rants, einem Kehraus von Neuigkeiten die sich bei uns (vor allem bei Bony) angesammelt hatten und auch einem Blick auf die derzeitige Situation rund um die COVID-19 Pandemie und was das mit Musikern zu tun hat. Und FX-Picks gibt's natürlich auch.
Es ist etwas länger geworden, so
-
20.06.2019
-
Phonolog
-
read
PHL026 Compress it!
Die letzte Episode ist noch nicht lang her und tadaa!...da sind wir schon wieder. Nachdem wir das letzte Mal über EQ gesprochen haben, steht in dieser Folge der Kompressor, das ewige Rätsel ;-), im Mittelpunkt. Aber auch ein paar FX-Picks gibt's wieder. Viel Spaß!
-
28.05.2019
-
Phonolog
-
read
PHL025 Viertelhundert
Das Jahr schreitet mit großen Schritten voran und wir haben es endlich auch mal wieder hinbekommen uns zusammenzusetzen. Es gibt einiges an Hausmeisterei, wir sprechen über EQs und haben ein paar Effekte in petto. Viel Spaß!
-
04.01.2019
-
Phonolog
-
read
PHL024 Neues Jahr
Eigentlich wollten wir in 2018 noch einmal eine neue Episode aufnehmen. Nun ja, jetzt ist's halt schon 2019 und wir wünschen Euch eine frohes neues Jahr! Wir haben ein bißchen darüber gequatscht was wir uns für 2019 vorgenommen haben, wie wir die Aufnahmen in unseren üblichen Produktionen angehen und welche Effekte uns gerade begeistern. Viel Spaß!
-
08.10.2018
-
Phonolog
-
read
PHL023 Bildung in Sachen Audio
Ja, es hat wieder einmal ein wenig gedauert (extralange Sommer"pause" sozusagen), aber wir haben doch wieder zusammengefunden. Dieses Mal sprechen wir über unsere "Bildungshistorien" was das Thema Audio angeht. Wie haben wir angefangen mit dem Wissenserwerb der Grundlagen in Sachen Audio? Viel Spaß!
-
20.06.2018
-
Phonolog
-
read
PHL022 Inspiration
Wir sprechen darüber woher wir unsere Inspiration bekommen - was und wer uns inspiriert hat oder wo wir inspiriert worden sind bzw. werden. Und merken auf dem Wege wie vielschichtig das eigentlich ist. Viel Spaß!
-
16.05.2018
-
Phonolog
-
read
PHL021 Kopfhörer und der eigene Sound
Nachdem wir den Podcast nun neu belebt haben, schaffen wir es auch immerhin zeitnah anzuknüpfen. Zugegeben, kein Umstand der einen in überschwenglichen Freudentaumel verfallen lässt. Aber immerhin - man muss auch die kleinen Dinge im Leben gebührend wertschätzen. Auf dem Thementeller liegen zwei Themen die die meisten sicher schon in irgendeiner Art und Weise beschäftigt haben: kann man (nahezu) ausschließlich im Kopfhörer arbeiten? Und wie findet man eigentlich seinen eigenen "Sound" (was auch
-
17.04.2018
-
Phonolog
-
read
PHL020 Workflows
Man mag es kaum glauben, aber wir sind noch am Leben und haben tatsächlich mal wieder zusammengefunden um ein bißchen über unser Lieblingsthema zu sprechen. Warum es so lange nichts von uns gab? Naja, manchmal kommt einem das Leben dazwischen und es will halt nicht so passen wie man es gern hätte. Aber wir sind wieder da und wollen auch bleiben. ;-) Wie es mit Phonolog weitergehen soll, erfahrt Ihr in der Episode. Hauptsächlich geht es aber um unsere Workflows, wie wir also beispielsweise Mix-Pr
-
10.07.2017
-
Meet the Composer (wnycdigital@gmail.com (WQXR))
-
read
Paul Simon’s Curious Mind
Paul Simon has always been attracted to new kinds of sounds. From his early band Simon & Garfunkel in the 1960s through solo albums like Graceland and Rhythm of the Saints in the '80s and '90s, up through his recent albums So Beautiful or So What and Stranger to Stranger, Simon has made music that does what the very best art can do: it resonates with our experience, re-frames it, and introduces new timbres and ideas.Recently, Simon’s curious mind has brought him into the world of contemporar
-
12.06.2017
-
Meet the Composer (wnycdigital@gmail.com (WQXR))
-
read
Kaitlyn Aurelia Smith's 'Clouds Forming Over Mount Baker'
We began last week’s episode digging into the music of one particular electronic musician - the synthesist, producer and composer Kaitlyn Aurelia Smith.
Today we’re thrilled to bring you a song that you won’t hear on any of Kaitlyn’s albums. Clouds Forming Over Mount Baker was commissioned by the University of Pennsylvania’s Arthur Ross Gallery to accompany a landscape photograph by Eliot Porter.
It’s a fitting collaboration, as Kaitlyn grew up on Orcas Island, where Mt. Baker is a visible featu
-
05.06.2017
-
Meet the Composer (wnycdigital@gmail.com (WQXR))
-
read
The Producer
What happens when a composer writes music without pen and paper, using machines? How does that change the creative process? How does it morph the art itself?
Today on Meet the Composer, our producer Alex Overington — usually behind the studio glass — takes us on a road trip to unravel the creative process of those composers who write without a score. We meet the synthesists, the samplers, the electronic musicians, and dive deep into the tools they’ve adopted to define their craft.
Join us as w
-
22.05.2017
-
Meet the Composer (wnycdigital@gmail.com (WQXR))
-
read
Bryce Dessner's 'Wires,' Performed by Ensemble Intercontemporain
For today’s Bonus Track, we’re thrilled to bring you the world-premiere recording of Bryce Dessner’s Wires, performed by Ensemble Intercontemporain!
Last week, we dug into a particularly contentious moment in classical music’s history. This week, however, we’re looking at where we are NOW, a place of, well… niceness.
“I think right now is a really good time to be a composer,” says composer John Adams. “And I tell young composers that. They don't believe me, but they don't know how difficult
-
15.05.2017
-
Meet the Composer (wnycdigital@gmail.com (WQXR))
-
read
New Music Fight Club
It was composer pitted against composer: uptown vs. downtown, tonal vs. atonal, left brain vs right brain, and these musicians were NOT pulling any punches. Composers were antagonizing each other, questioning each other's validity, and bad-mouthing one another; it was like the second half of the 20th century was when Western Music went through middle school, and it was brutal!
“If you weren't being a constructivist composer, if the music wasn't indeed about its own structure, and its own struct
-
08.05.2017
-
Meet the Composer (wnycdigital@gmail.com (WQXR))
-
read
Henry Threadgill’s Zooid, Live at the Village Vanguard
Henry Threadgill’s music and community can’t be separated; there is no boundary: challenge and failure and growth in music are the same as challenge and failure and growth in life. This Meet the Composer bonus track shares an exclusive performance by Henry Threadgill's Zooid ensemble of I Never, recorded live by Q2 Music at the Village Vanguard on Oct. 2, 2016.
Throughout his career, Threadgill has led countless ensembles with diverse instrumentations and personalities. And in each of them, he f
-
01.05.2017
-
Meet the Composer (wnycdigital@gmail.com (WQXR))
-
read
Henry Threadgill: Dirt, and More Dirt
1967, Fort Riley, Kansas. Henry Threadgill is 23 years old. Knowing he’s going to be drafted into the military, he joins the Army Concert Band, hoping to focus on his passion: writing music. As he surrounds himself with new ideas, he works his influences into the music that he's arranging. Then one day, the band plays one of his arrangements of a patriotic song for an inauguration of big-wigs, and from the calm of a quietly confused crowd comes a cry from a cardinal in attendance: “Blasphemy!”
O
-
21.03.2017
-
Meet the Composer (wnycdigital@gmail.com (WQXR))
-
read
Bonus Track: John Adams' 'Coast,' Unplugged
Today's bonus track is an exclusive arrangement of a nutso, sci-fi-y electronic piece John Adams wrote in 1993. Originally part of a larger work, Hoodoo Zephyr, Coast was never intended to be performed live. However, the 20-person chamber ensemble Alarm Will Sound has often been tempted by electronic works. Violinist, composer, and Alarm Will Sound member Caleb Burhans, who cut his teeth arranging works by Aphex Twin for the group, adapted Adams' work. While Alarm Will Sound has performed this p
-
20.03.2017
-
Meet the Composer (wnycdigital@gmail.com (WQXR))
-
read
Splitting Adams: John Adams' Chamber Symphonies
What happens when the composer shows up to the first rehearsal of his brand-new piece? Would a living Beethoven sue for intellectual property? Are you the hit, or are you in the hole? For this episode, we collaborated with the 20-member chamber ensemble Alarm Will Sound and its conductor Alan Pierson – with whom we're partnering on the upcoming podcast album Splitting Adams (out April 21 on Cantaloupe Music) – to take a close look at the music of John Adams, specifically his two insanely difficu
-
16.03.2017
-
Meet the Composer (wnycdigital@gmail.com (WQXR))
-
read
Bonus Track: Pauline Oliveros' 'Tuning Meditation'
Today's Meet the Composer Bonus Track is an extended cut of Pauline Oliveros' Tuning Meditation, recorded live at the Fuentidueña Chapel at the Met Cloisters on Jan. 20, 2017. Recorded in 3D-sounding binaural audio, it's an immersive experience in which we would love you to think about participating while listening. For optimal audio quality, please listen with headphones!
-
09.11.2016
-
Phonolog
-
read
PHL019 Mastering
Wir sind zurück aus der ... ähm ... Sommerpause. Wir haben uns gleich mal einem Thema angenommen das hier noch nicht allzu viel Platz gefunden hat, aber doch eine nicht geringe Rolle für diejenigen spielt die Musik machen - dem Mastering. Oft scheint es so, als wäre Mastering eine Art schwarze Magie, die nur von wenigen wirklich beherrscht werden kann. Und auch wenn dedizierte Mastering Studios (und Engineers) ihre absolute Daseinsberechtigung haben und die wirklich großartigen Ergebnisse hervor